@poster{IRSIC_585,
    author = {VELMURADOVA, M.},
    title = {Development communication and appropriation of the new ideas, services, socio-technical systems : role of the Perceived Usage Value formation on the user side},
    year = {2013},
    booktitle = {The 4th International Conference On Sustainability Science, Poster Session : Sustainability and Regional Resilience},
    x-conferencestartdate = {2013-09-16},
    x-conferenceenddate = {2013-09-18},
    address = {Marseille, France},
    x-conferenceorganizer = {16-18 septembre 2013},
    abstract = {We study the problematics of the acceptation and the appropriation of the new ideas, services and socio-technical systems for Sustainable Development, - and particularly investigate the role of the Perceived Usage Value (PUV) formation on the user side. Qualitative grounded theory study results are presented in this paper. Perceived Usage Value is defined as the mental construction of the "sens of usage" (anticipated/perceived usage experience, usage functional and symbolic benefits), realized by the user facing the pro-development novelty. The results of the multi-site case study within the SME support services show that the PUV is a motivationally bounded concept, being determined by the user's projects, tensionned desires and needs. The Tensional mechanism is explored, where user appears to refer to two points : the 'ideal' but also the 'critical' points. PUV appears to constitute the essence of the user's cognitive appropriation of the novelty and plays the determining role for the acceptation of the pro-development novelty into the user's life. Communication pour le d\'eveloppement et l'appropriation des nouvelles id\'ees, services, dispositifs socio-techniques : le r\^ole de la formation de la Valeur per\c cue d'usage. Nous \'etudions la probl\'ematique de l'acceptation et de l'appropriation des nouvelles id\'ees, des nouveaux services et dispositifs socio-techniques pour le d\'eveloppement durable, - et notamment, nous explorons le r\^ole de la formation de la Valeur per\c cue d'usage (VPU) par les usagers. Les r\'esultats de l'\'etude qualitative sont pr\'esent\'es ici. La Valeur per\c cue d'usage est d\'efinie comme la construction mentale du << sens d'usage >> (l'exp\'erience d'usage anticip\'ee / per\c cue, les b\'en\'efices fonctionnels et symboliques d'usage), r\'ealis\'ee par l'usager face \`a la nouveaut\'e. Les r\'esultats de l'\'etude de cas multi-sites dans le contexte des services d'appui aux PME montrent que le concept de la VPU a une base motivationnelle, son intensit\'e \'etant d\'etermin\'ee par les projets, les d\'esirs << tensionn\'es >> (activ\'es) et les besoins des usagers. Le m\'ecanisme de la Tension motivationnelle sous-jacente est explor\'e, o\`u les usagers feraient r\'ef\'erence \`a deux points : le point << id\'eal >>, mais aussi le point << critique >> des affaires. La VPU constituerait l'essence m\^eme de l'appropriation cognitive de la nouveaut\'e par les usagers (reliant l'objet, le sujet et le projet) et jouerait un r\^ole d\'eterminant pour l'acceptation de la nouveaut\'e dans leurs vies.},
    keywords = {},
    x-audience = {Non sp\'ecifi\'ee},
    x-invitedcommunication = {Non},
    x-peerreviewing = {Oui},
    x-proceedings = {Oui},
    x-popularlevel = {Non},
    x-publisherlink = {http://icss2013.univ-amu.fr/sites/icss2013.univ-amu.fr/files/icss_france_2013_student_session_book_of_abstract_version_1209.pdf},
    x-language = {},
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