Mis à jour le 19 juin 2017

Article d’une revue nationale ou internationale répertoriée par le HCERES (ACL)

QUONIAM L., ROSTAING H., BOUTIN E. & DOU H. (1995). "Treating Bibliometric Indicators with Caution : their Dependance on the Source Database". Research Evaluation, 5 (3), 177-181. doi:10.1093/rev/5.3.177

Nowadays, with computer-supported analysis of databases, constructing bibliometric or scientometric indicators may be considered easy. The problem is more to verify the accuracy of the global analysis, including the sampling of data. The global coherence of an analysis depends on the adequacy of all the steps. Using on-line databases, an experiment was designed to demonstrate this. Keeping the same protocol for data collection, the same indicators are used over the various samples. The results from three separate databases are profoundly different.

Aujourd’hui, avec l’analyse automatique des bases de données, la construction d’indicateurs bibliométriques ou scientométriques est facilitée. Le problème est plus de vérifier l’exactitude de l’analyse globale, y compris l’échantillonnage des données. La cohérence globale de l’analyse dépend de la pertinence de tous les maillons de la chaîne. En utilisant des bases de données en ligne, une expérience a été conduite : les mêmes indicateurs ont été utilisés sur différents échantillons. Les résultats obtenus sont profondément différentes.

bibliometrics, databases, research evalution, bibliometric indicators

bibliométrie, bases de données, évaluation de la recherche, indicateurs bibliométriques