Basic principles of bibliometrics. Application to Research Development
Mis à jour le 14 juin 2017

Communication dans un colloque scientifique sans actes (C-COM)

ROSTAING H. (2003). "Basic principles of bibliometrics. Application to Research Development". The competitive intelligence and industrial vision in the 21st century, Shanghai, China : Shanghai Institute of Technology, 13-14 october

After a brief definition of bibliometrics, its history and its fundations, this communication introduce how bibliometrics is especially suitable for supporting a Competitive Technical Intelligence process for companies. The bibliometric treatments in technological watch have the aim of offering to the experts a quick “reading grid” of great volumes of textual data. The textual data processing protocol for implementing bibliometric treatments are then shown : textual data collection, textual data division in statistical units, extraction and/or determination of the characteristic elements, graphical visualization of the statistical results, mapping and network drawing.

Competitive Technical Intelligence ; technological watch ; bibliometrics ; textual data analysis ; data processing protocol ; mapping drawing ; network drawing